Wie valt af?


Afvallen doe je wanneer je vindt dat je te dik bent, logisch zat. Maar wanneer ben je te dik? Dat is eenvoudig te berekenen aan de hand van een Body Mass Index berekening. Als blijkt dat je overgewicht hebt dan moet je dus gaan afvallen. Maar hoe doe je dat nu? En dat is precies waar de meningen over verschillen, volgens de bureaucraten van het voedingscentrum moet je vooral minder vet eten. Het idee is, als je teveel calorieŽn binnen krijgt dan worden die opgeslagen als vet en dus moet je vooral calorie arme producten eten. Daarmee lijken de ambtenaren van vadertje staat trouw de oude vertrouwde calorieŽn diŽten te ondersteunen.



Maar is dit wel een juiste benadering voor een gezond gewicht? Want hoe zit het met de momenteel zo populaire low-carb diŽten zeggen juist dat je vooral koolhydraten moet meiden en niet de vetten? De low carb diŽten als atkins, south beach en bijvoorbeeld het sonja bakker dieet gaan uit van het idee dat vetten wel is waar meer calorieŽn bevatten, maar dat deze Ďvettení ook vullen, je hebt er sneller genoeg van. Waardoor je eerder stopt met eten. Dit in tegenstelling tot koolhydraten, die bevatten vaak net zoveel energie (en dus dikmakers) maar vullen veel minder, waardoor je er veel meer van kunt eten voordat je van de hersenen het seintje krijgt dat je genoeg hebt. Doordat je bij een low-carb dieet relatief weinig koolhydraten eet zal het lichaam na een aantal dagen van low-carb dieet overschakelen op vet verbranding (er is immers een tekort aan directe energie uit koolhydraten). Dit effect noemt met kethose het lichaam gaat dan vet verbranden en je gaat afvallen zonder honger gevoel. Dit terwijl bij een calorieŽn de afvaller juist een honger gevoel heeft. Waardoor het lichaam juist de neiging zal krijgen om zoveel mogelijk vetten op te willen slaan omdat er een energie schaarste wordt waargenomen (waardoor de kiloís er nog moeilijker afgaan!). Lees hier meer over diverse dieeten.



Wat natuurlijk ook heel belangrijk is, is dat je bewuster omgaat met je eten en je gewicht. Begin daarom eens wat informatie te verzamelen op forums of ga op een on-line weegclub waar je iedere week gaat wegen. De andere deelnemers van zoín weegclub kunnen je ondersteunen als het even tegenzit. Dat is heel belangrijk, afvallen is een langdurig proces waarbij geduld en doorzettingsvermogen voor nodig is. Daarbij is een support groep zeer belangrijk.

Maar ook als het afvallen is gelukt, moet je oppassen voor het jojo effect. Dat betekend dat je na het afvallen weer veel aankomt en waarna je weer moet gaan afvallen. Het is daarom raadzaam ook na je afvallen, gewicht in de gaten te blijven houden.

De beste Low-carb recepten vindt je hier:

Low-Carb Brood en broodjes recepten (zoet en hartig)
Low-Carb Ontbijt Recepten met lijnzaad, pannenkoeken en wafels
Low-Carb Lunch recepten (soep, eieren en kaas)
Low-Carb Vis, mosselen en gamba Recepten
Low-Carb Kip Kalkoen en Wild Recepten
Low-Carb Vlees en Gehakt Recepten
Low-Carb Italiaanse en Oostersse Ovenschotel Recepten
Low-Carb Groenten, salades, Sausjes en Dressing Recepten
Low-Carb Desserts & ijs Recepten
Low-Carb Koek, koekjes, Muffins, Brownies, Cake en Taart Recepten
Low-Carb Marsepein Oliebollen Bonbons en nog meer lekkere Recepten
Low-Carb Shake, Dranken met en zonder Alcohol Recepten
Tips en vragen over Low-Carb Recepten en Bakingredienten
Atkins Weegclub |  Weegclub forum |  Afvallen bij de Weegclub |  Het low-carb forum |  Atkins info |  Sonjabakker